MONDAY MEMO #165 / Se apropie deznodământul

M

LUNI, 9 IULIE 2018

DUPĂ ADOPTAREA NOULUI CODULUI PENAL, care-a fost urmată de o maree de reacții instituționale și civice, lucrurile o vor lua săptămâna aceasta – inevitabil – într-o direcție sau alta. Opțiunile lui Liviu Dragnea de a dezincrimina în timp util abuzul în serviciu – pentru care a fost condamnat de prima instanță – sunt mai puține și mai proaste decât înainte de victoria de miercuri. În același timp, sesiunea parlamentară extraordinară se încheie pe 19 iulie, pe masă sunt o mulțime de alte legi controversate – iar șeful PSD a scos din nou pe masă opțiunea suspendării președintelui, anunțând că azi va lua o decizie. Pe rând:

1./DEZINCRIMINAREA ABUZULUI & ALTE 200+ MODIFICĂRI. Codul Penal, care a trecut cu avantaj de doar două voturi, nu-și va produce efectele decât după ce parcurge tot circuitul instituțional. A fost deja atacat de Curtea Supremă și de PNL&USR la Curtea Constituțională (CCR), care a anunțat și data dezbaterii: 17 septembrie. Va mai dura, deci: infracțiunea pentru care Dragnea a fost condamnat nu prea are cum să fie dezincriminată înainte de sentința finală, care e așteptată în această toamnă (legile justiției, de ex., încă nu sunt promulgate, deși s-au scurs două anotimpuri de la adoptare). În plus, votul din parlament a tăiat definitiv de pe listă opțiunea cea mai bună a lui Liviu Dragnea: dezincriminarea instant, prin OUG. Ce s-a întâmplat, concret:

  • Cum s-a votat. Codul Penal al României – care are afectează totuși întreaga țară, nu doar pe șeful PSD – a trecut cu o diferență de două voturi, după ce UDMR a decis să se abțină (la Codul de Procedură Penală, UDMR a votat “pro”). Există și o problemă tehnică: trei dintre deputații “pro”, scrie g4media.ro, n-ar trebui să mai fie în parlament din motive de incompatibilitate (vorbim de decizii definitive în instanță). Prin urmare, apare întrebarea dacă adoptarea a fost făcută cu respectarea legii.
  • Ce s-a schimbat. Au fost operate 237 de modificări pe o lege fundamentală care fusese reformată din temelii în 2013 (“s-a lucrat atât de mult la actualele coduri […] și acum se fac praf”, a spus fostul președinte CCR). Cele mai nocive dintre dezincriminări le găsiți, sintetizate, într-un text Digi24 și un video VICE [5 min.]. De știut: pe lângă Codul Penal, a fost modificată și Legea 78 privind fapte de corupție (a fost dezincriminată, de exemplu, obținerea de foloase necuvenite pentru terți).
  • Reacții interne. Au fost prompte și au venit din toate direcțiile: Parchetul General; DNA; Forumul Judecătorilor; AmCham Romania, AHK, Confederaţia Patronală Concordia şi RBL; AOAR; CNIPMMR; APADOR-CH etc. Mediul de business a explicat, în comunicatele din linkuri, cum afectează noile prevederi companiile.
  • Reacțiile externe au fost, și ele, neîntârziate: pe lângă obișnuitul “urmărim cu îngrijorare”, UE a spus, în premieră, că “nu vom ezita să acționăm” (România e încă sub supraveghere MCV, spre deosebire de Ungaria și Polonia). Cât despre Comisia de la Veneția, a dat CCR un răspuns acru (“aș dori să vă reamintesc că, într-un stat democratic […] criticarea deciziilor Curții Constituționale este permisă”) și a anunțat că-și va face publică opinia privind Codul Penal pe 19 octombrie, adică la o lună după decizia CCR (secretarul general al Consiliului Europei ceruse României să aștepte opinia Comisiei de la Veneția înainte să facă vreo mutare ireversibilă).
  • Presa a reacționat mai țintit – și mai eficient – decât de obicei: Republica.ro a publicat lista integrală a celor care au votat “pro”, cu tot fotografii; Digi24.ro a intervievat șase parlamentari care, după cum puteți vedea în video, sunt incapabili să descrie măcar modificările votate (necum să le mai și justifice); iar Recorder.ro i-a întrebat pe deputații minorităților, care au fost esențiali la votul în plen, de ce-au votat pentru.
  • Reacțiile cetățenești s-au diversificat și ele: câțiva clujeni și-au așteptat parlamentarii pe aeroport chiar a doua zi după vot (vezi justificările șefului UDMR); au apărut proteste de tip nou (blocarea trecerilor de pietoni); au început să circule scrisori publice personalizate către un parlamentar sau altul (un exemplu relevant: mesajul lui Cristian Neagoe către un parlamentar PSD pe care-l cunoaște personal); iar Facebook-ul s-a umplut de comentarii din care reiese că mulți oameni – mai mulți ca înainte, oricum – au început să ceară socoteală parlamentarilor lor.

+ MINI-GHID DE URMĂRIT PARLAMENTARII. Am făcut și eu o listă de linkuri din care puteți afla singuri, de pe site-urile oficiale, cine vă sunt deputații și senatorii; cum anume votează o lege sau alta; cum îi puteți contacta. O găsiți aici, cu trimiteri către legile controversate din ultima lună.

2./DECLANȘEAZĂ PSD&ALDE SUSPENDAREA? Ultima carte mare încă nejucată de șeful PSD e suspendarea președintelui, pe care însă n-o poate face fără ALDE. În plus, calculul teoretic era că, odată îndepărtat Iohannis, președintele interimar Călin Popescu-Tăriceanu ar putea promulga orice lege în intervalul rămas până la noi alegeri (dar ce dezincriminare să promulge Tăriceanu, de vreme ce Codul Penal mai are un lung drum până să ajungă pe masa prezidențială?). Dincolo astfel de ipoteze și speculații, iată faptele:

  • PREȘEDINTELE. A trecut o lună de când CCR i-a cerut lui Klaus Iohannis s-o revoce pe șefa DNA. Decizia nu-i impune un termen limită, dar cu toate astea poziția președintelui – până acum greu de atacat – devine tot mai vulnerabilă (inclusiv în fața unei părți din propriul electorat, care e și el împărțit în două tabere: unii ar vrea s-o mențină pe Kovesi, ignorând decizia CCR; alții s-o revoce – nu pentru că ar fi de acord cu cererea în sine, ci pentru că președintele trebuie să respecte, ca toată lumea, orice decizie CCR). Câteva observații pe tema asta, aici.
  • “GHIPSUL”. Opțiunea suspendării, fluturată și îngropată periodic de 18 luni încoace, fusese reîngropată acum două săptămâni prin două declarații simultane ALDE/UDMR. Dar a fost redezgropată la mijlocul săptămânii de Liviu Dragnea, care a anunțat că luni – adică astăzi – va discuta cu șeful ALDE dacă e da sau e ba. Cum ulterior s-a aflat că Tăriceanu și-a delegat atribuțiile pe motiv că pleacă din țară – semn că cei doi nu vorbiseră înainte – ședința coaliției a fost din nou amânată. De notat două lucruri: anunțul amânării a fost făcut abia duminică via secretarul general PSD; iar Tăriceanu nu a anunțat de unde pleacă și nici nu a publicat informația pe site-ul Senatului (hotnews.ro indică drept sursă Monitorul Oficial).
  • DECLARAȚIA. Tot duminică seara, șeful ALDE a spus că suspendarea este o “măsură extremă” care ”trebuie foarte bine cântărită pentru că poate să rezolve, dar să și să creeze numeroase alte probleme”. A mai spus, în același timp, că va susține ”necondiționat” o decizie a coaliției: ”Dacă va fi o astfel de decizie e luată, și eu, și colegii din ALDE vom susține un astfel de demers” (Tăriceanu e totuși șeful ALDE, adică unul dintre cei doi decidenți-cheie ai coaliției). Și, în final, a tranșat subiectul: “În același timp, și mi-am exprimat îngrijorarea și în cadrul coaliției, se pare că nu sunt suficiente voturi pentru a iniția acest demers, pentru că mulți parlamentari au plecat în vacanță, dar sigur că eu sper ca toată măsurile necesare să fie luate de către majoritate și atunci sigur că, odată cu obținerea unei situații clare privind prezența, putem să discutăm mai departe care sunt pașii care trebuie urmați“.

+ Două articole bune, lămuritoare, pe tema negocierilor Dragnea-Tăriceanu (ambele scrise înaintea anunțurilor de duminică): “Cum a ajuns suspendarea președintelui ultima opțiune a lui Dragnea” (Dan Turturică, Digi24.ro) și “Cât de serioasă este opțiunea de suspendare a președintelui Klaus Iohannis și care sunt șansele să se realizeze. Ce vrea Tăriceanu în schimbul suspendării” (Luminița Pîrvu, hotnews.ro).

3./O ALTĂ LEGE ESENȚIALĂ, care ne pune și ea în conflict cu Bruxelles-ul, e cea a Curții de Conturi, a fost adoptată săptămâna trecută și pleacă spre promulgare. Cursdeguvernare.ro o numește “legea «totul într-o singură mână»”pentru că centralizează atribuții-cheie ale auditorilor în mâna șefului Curții și, în plus, subordonează instituția – al cărui rol e să controleze cum e cheltuit banul public – Executivului.

+ Bruxelles-ul a avertizat, deja, că intrarea în vigoare ar putea duce la înghețarea tuturor plăților pentru proiectele cu fonduri europene derulate în actualul exercițiu bugetar: “Pentru România, miza acestor modificări înseamnă peste 20 de miliarde de euro”, scrie Răzvan Diaconu. “Pentru PSD și ALDE, autorii amendamentelor periculoase, miza o reprezintă controlul politic al Curții de Conturi, astfel încât aleșii locali și șefii de instituții să nu răspundă pentru cheltuirea ilegală sau inutilă a fondurilor publice (naționale și europene)”.

4./ ÎNCĂ O LEGE STRATEGICĂ E PE ROL pentru această sesiune extraordinară. E vorba de legea offshore: săptămâna trecută discuțiile din comisiile Camerei Deputaților s-au împotmolit (motivele de controversă, pe hotnews.ro), așa că astăzi, 9 iulie, legea e programată din nou în comisii – locul în care se decide de fapt totul.

+ De ce e importantă această lege? În principal pentru că ea privește gazele din Marea Neagră – mai precis cu ce se alege statul român, dpdv fiscal, din concesionarea resurselor ei naturale (vorbim de miliarde). Că e o lege cu miză mare – și pentru noi, și pentru UE/SUA – e clar; vezi și vizita vicepreședintelui Comisiei Europene la București (aproape complet trecută cu vederea din cauza nervozității publice privind codurile penale).
+ Ipoteza lui Dan Turturică e că șeful PSD folosește această lege ca monedă de schimb în relația cu SUA, de la care ar speră să-și cumpere pacea dpdv modificări ale legislației penale (e același text ca în subiectul de mai sus, cel cu suspendarea președintelui).

5./CODUL ADMINISTRATIV E PROGRAMAT TOT ASTĂZIpentru vot final în Camera Deputaților, după votul “pro” din Senat și discuțiile din comisii. Și pentru această lege am fost avertizați explicit, la votul anterior, că suntem pasibili de suspendarea plăților de bani europeni – 1/2 mld. euro – pentru că, spune Comisia Europeană, modificările “nu sunt în conformitate cu angajamentele agreate anterior de guvernul României” și “pun în mare pericol efortul de profesionalizare a funcționarilor publici”. Detalii și exemple de modificări am dat în MONDAY MEMO #162.

6./DOBÂNDA BNR, INFLAȚIA & “APOCALIPSA ROBOR”.Semnale încurajatoare de la BNR, care a decis să mențină dobânda de referință la 2,5% (asta după trei creșteri succesive din ianuarie încoace; și în condițiile în careaproape jumătate dintre analiștii întrebați de Bloomberg anticipau o nouă creștere). Raționamentele și argumentele BNR, pe cursdeguvernare.ro. Ce mai ne mai spune guvernatorul Isărescu:

+ Despre inflație & dobânda BNR. Starea de fapt arată că în 18 luni inflația a crescut de la 0% la 5,4% (luna mai), cu mult peste ținta BNR. “Inflația pe care noi o putem combate a coborât sub 3%, e chiar frumoasă”, a spus guvernatorul săptămâna trecută. “Politica monetară e mai tare decât arată dobânda de politică monetară astăzi și ne ajută. Îi ajută și pe cei cu credite, pentru că, cândva, (…) rata dobânzii trebuie să se apropie de rata inflației. Noi sperăm să se întâlnească undeva mai jos, nu undeva mai sus”.
+ Despre ROBOR. Starea de fapt arată că rata ROBOR la trei luni a urcat din toamnă până azi de la 0,9% la 3,3%. La briefingul de presă, guvernatorul a incriminat “avalanșa de știri că a venit Apocalipsa cu ROBOR-ul”. În fond, a spus el, “ROBOR este aproape la jumătatea inflației” și, pe de altă parte, “este cam curios să crească creditul de de consum deși crește dobânda”. Despre ROBOR pe termen scurt (până la o lună): “N-are cum să treacă de 3,5%, decât dacă e o disfuncționalitate în piață sau un trezorier e gură-cască”. Despre termenele de la 3 luni în sus, citiți aici.

7./VA MAI DURA PÂNĂ SE INFORMATIZEAZĂ ANAF.Infrastructura Fiscului e “atât de veche și instabilă încât afectează buna funcționare a statului”, după cum scrie profit.ro – care a și publicat în primăvară dat un material excelent despre cum lucrează, de fapt, oamenii din ANAF. Vestea nouă (și proastă) e că renunțăm la împrumutul de la Banca Mondială (BM) – asta după ce în martie ministrul Teodorovici spunea că nici vorbă – și o luăm de la capăt cu o soluție proprie. Pe scurt:

  • Ce s-a întâmplat cu banii BM. Creditul – 91 mil. $ – l-am contractat încă din 2012 și am cheltuit deja o bună parte din bani pe consultanță. În tot acest timp, BM a trimis multiple avertismente că nu înaintează cu proiectul și a cerut în final, încă din mandatul fostului ministru de Finanțe, rambursarea banilor în tranșe bianuale până în 2025, cf. cursdeguvernare.ro. În final, s-a clarificat: vom achita din bani publici – cu tot cu dobânzi, bineînțeles – niște milioane de euro deja cheltuite din care nu ne-am ales cu nimic.
  • Noua soluție a MF: Să refacă infrastructura IT a ANAF după un model practicat în cazul achizițiilor militare, “care permite criterii mult mai relaxate în ceea ce privește transparența și concurența, precum și negocieri pentru atribuire directă”, scrie profit.ro.

8./CE S-A ÎNTÂMPLAT LA BAC. Calitatea educației continuă să scadă – cel puțin asta arată rezultatele de la acest ultim bacalaureat: că rata de promovare e mai mică cu 5,2%, în această sesiune, față de anul trecut. Harta pe județe, pe hotnews.ro.

+ Avem în toată țara 104 absolvenți care-au luat 10 absolut; dar avem și un liceu tehnologic în care s-au investit 6 mil. euro și în care s-a înregistrat rată de promovare de 0% (vorbim de 13 candidați doar – dar chiar și așa, 0% înseamnă 0%). Care e, însă, rostul bacului? Vă recomand un interviu excelent cu un om care se ocupă de calitatea învățământului preuniversitar; e mai vechi interviul, dar e nemuritor – și tocmai a fost republicat pe platforma editorială scoala9.ro, abia lansată (manifestul proiectului, aici).
+ Un sociolog, Sebastian Țoc, ne dă o perspectivă cu cifre mai multe și mai relevante într-un text intitulat “Sistemul de învățământ, un eșec pentru elevii săraci”.

9./FAȚĂ ÎN FAȚĂ CU UE. Premierul Viorica Dăncilă va fi marți la Bruxelles, unde se va întâlni și cu președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, și cu prim-vicepreședintele Frans Timmermans – care a venit la București imediat după declanșarea procedurii de revocare a șefei DNA (când a stat două zile). Ministrul Justiției se va întâlni și el, vineri, cu comisarul pentru justiție Vĕra Jourová. Nu există informații despre subiectele de discuție, dar nici prea greu de dedus nu sunt.

+ România intră deja în enumerările despre flancul est-european al democrațiilor iliberale; a scris despre ele – și despre noua condamnare a lui Liviu Dragnea – boardul editorial al Washington Post.

10./VEȘTI BUNE N-AM REUȘIT SĂ GĂSESC săptămâna asta, iar valul de evenimente cu impact sistemic nu mi-a lăsat suficient timp și pentru rubricile digital / antreprenori / #deștiut. Recuperăm săptămâna viitoare, care va fi ultima de dinaintea vacanței.

+ ȘI TOTUȘI, ÎN LOC DE ÎNCHEIERE, las aici două scurte video-uri animate, al căror text e scris și citit de un filozof/scriitor ale cărui cărți poate că le-ați citit: Alain de Botton:

despre mine

Mona Dîrțu

Jurnalist & trainer. Scriu în fiecare săptămână MONDAY MEMO, un distilat de informație de actualitate pentru oameni ocupați. Din când în când fac cursuri de scriere și storytelling pentru companii / jurnaliști.

de Mona Dîrțu

Mona Dîrțu

Jurnalist & trainer. Scriu în fiecare săptămână MONDAY MEMO, un distilat de informație de actualitate pentru oameni ocupați. Din când în când fac cursuri de scriere și storytelling pentru companii / jurnaliști.

Recent Posts

Recent Comments

Archives

Categories

Meta

Get in touch

Quickly communicate covalent niche markets for maintainable sources. Collaboratively harness resource sucking experiences whereas cost effective meta-services.

/* ]]> */